XXXVII Przemyska Jesień Muzyczna NATCHNIENIA MISTRZÓW

Piotr TARCHOLIK – skrzypce/dyrygent

Krzysztof KARPETA – wiolonczela

PRZEMYSKA ORKIESTRA KAMERALNA

 

W programie: Camille Saint-Saens, Gustav Holst, Edvard Grieg,

Christoph Wilibald Gluck,

Piotr Czajkowski, Jules Massenet

 

 

KOBIETY MUZY…

Muzy - córki Zeusa, opiekunki sztuki

   
Nie można ich pominąć, bo to właśnie muzy były natchnieniem twórców -kompozytorów, poetów, malarzy. Nie zawsze znamy muzy z imienia, nie zawsze wiemy kim były te nazwane. Wiemy natomiast, że to one, a raczej namiętne uczucia do nich uskrzydlały twórców, sprowadzając na nich niesamowitą wenę i prowadząc niejednokrotnie do powstania arcydzieł.

      Orfeusz i Eurydyka z pewnością, obok Romea i Julii, stanowi najczęściej wykorzystywany temat miłosnej tragedii w muzyce - już od zarania opery w XVII wieku. Opery i balety Glucka cieszyły się wielką sławą, na jaką zresztą zasługiwały. Liryczna Melodia z opery Orfeusz i Eurydyka jest często grana jako samodzielny utwór.

      Thaϊs jest jedną z 40 oper Masseneta. Muzą kompozytora była bardzo znana wówczas śpiewaczka -Sybil Sanderson, której poświecił wiele tytułowych ról w swoich operach. Paradoksalnie opera zasłynęła fragmentem instrumentalnym – Medytacją, która jest rodzajem intermezza granym pomiędzy scenami II aktu opery.

      Popularność suity Peer Gynt Edwarda Griega skomponowanej do dramatu Henryka Ibsena o tym samym tytule przeszła wszelkie oczekiwania. Pieśń Solvejgi jest najbardziej znanym elementem suity nr 2. Lirycznie i przejmująco śpiewa Solvejga czekając przez całe życie na swego ukochanego Peer Gynta.

      Souvenir de Florence (w oryginale na sekstet smyczkowy)  dedykował Czajkowski Towarzystwu Muzyk Kameralnej w Petersburgu, a inspiracją i muzą tej kompozycji była piękna Florencja - stolica Toscanii.

      Edward Elgar był synem organisty, prowadzącego sklep muzyczny, gdzie młody człowiek pilnie studiował partytury oraz podręczniki kompozycji, czy harmonii. Nie miał solidnego wykształcenia muzycznego, mimo to ucząc się sam komponował, dyrygował i grał. Wśród   kompozycji orkiestrowych popularność zdobyła Serenada op 20 e -moll  na orkiestrę smyczkową.

      Giocomo Puccini to mistrz oper realistycznych, grywanych przez wszystkie teatry świata. Do perełek muzyki kameralnej należy Elegia Chryzantemy – w oryginale na kwartet smyczkowy - napisana w 1890 roku, podobno w ciągu jednej nocy (?) po śmierci księcia Sabaudii.

AS


strona główna