-
dodano: 2008-12-21
-
Niech w nadchodzących dniach upamiętniających narodziny Boga-Człowieka nie zabraknie w naszych domach radości z Jego przyjścia na świat, pokoju płynącego z Jego obecności wśród nas oraz muzyki chórów anielskich i wdzięcznych pasterzy zaklętej w pięknych polskich kolędach.
Wesołych Świąt oraz szczęśliwego Nowego Roku życzy
Zarząd Towarzystwa Muzycznego w Przemyślu -
-
«« przewiń na początek strony
-
dodano: 2008-12-11
walne zebranie
-
15 grudnia 2008 roku (poniedziałek) o godzinie 18:30 odbędzie się Walne Zebranie Członków Towarzystwa Muzycznego w Przemyślu.
Szczegóły pod numerem telefonu: 660 426 115.
Program zebrania:
1. Powitanie
2. Wybór prezydium zebrania
3. Sprawozdanie merytoryczne Zarządu Towarzystwa Muzycznego
4. Sprawozdanie finansowe
5. Wolne wnioski
6. Dyskusja
7. Zakończenie
«« przewiń na początek strony
-
dodano: 2008-11-25
walne zebranie
-
15 grudnia 2008 roku (poniedziałek) o godzinie 18:30 odbędzie się Walne Zebranie Członków Towarzystwa Muzycznego w Przemyślu. Szczegóły pod numerem telefonu: 660 426 115.
«« przewiń na początek strony
-
dodano: 2008-12-04
Sejmik Wyborczy Organizacji Pozarządowych
-
W dniu 8 grudnia 2008r. o godzinie 14 w siedzibie Towarzystwa Muzycznego w Przemyślu odbędzie się Sejmik Wyborczy Organizacji Pozarządowych z terenu miasta Przemyśla.
Głównym celem spotkania jest podsumowanie I Kadencji Podkarpackiej Rady Organizacji Pozarządowych oraz wybór 2 przedstawicieli środowiska organizacji pozarządowych z Przemyśla do PROP.
Szczegółowy program obejmuje:
1. Uroczyste otwarcie spotkania – Wystąpienie Prezydenta Przemyśla,
2. Informacja o działalności Podkarpackiej Rady Organizacji Pozarządowych w latach 2006-2008 – Wiceprzewodnicząca PROP,
3. Propozycja planu działania PROP na nową kadencję - Wiceprzewodnicząca PROP,
4. Dyskusja.
5. Wybór 2 przedstawicieli organizacji z Przemyśla do PROP.
6. Ogłoszenie wyników i podsumowanie - przedstawiciel PROP.
Organzatorzy zapraszają do udziału w wyborach przedstawicieli wszystkich organizacji pozarządowych.
Szczegółowe informacje: http://www.przemysl.pl/408/9309.html
«« przewiń na początek strony
-
dodano: 2008-11-29
Festiwal Jazz Bezz...
-
-
-
7 grudnia 2008
godzina 18.00
sala widowiskowa Centrum Kulturalnego w Przemyślu
bilety: 10 zł (dla osoby towarzyszącej wstęp wolny!)
SHOCKOLAD (Ukraina, Polska) z Przemyską Orkiestrą Kameralną
w składzie: Dana Vynnitska - wokal
Tomasz Dabrowski - trąbka
Anastasja Litviniuk - instrumenty klawiszowe
Michal Jaros - kontrabas
Ihor Hnydyn - perkusja
Szczegółowe informacje: Centrum Kulturalne w Przemyślu
«« przewiń na początek strony
-
dodano: 2008-09-28
koncert inauguracyjny
-
Koncert Inauguracyjny festiwalu XXV Przemyska Jesień Muzyczna odbędzie się w sali Centrum Kulturalnego w Przemyślu, ul. Konarskiego 9.
Godzina rozpoczęcia koncertu: 18.00.
«« przewiń na początek strony
-
dodano: 2008-11-09
XXV Przemyska Jesień Muzyczna
-
XXV Przemyska Jesień Muzyczna
28 września – 26 października 2008
Organizatorzy:Towarzystwo Muzyczne w Przemyślu
Centrum Kulturalne w Przemyślu
KONCERT INAUGURACYJNY
BLASK BAROKU28.09.2008 (niedziela), godz. 17.00
Krasiczyn, Dziedziniec Zamku- Przemyska Orkiestra Kameralna
- dyr. Piotr TARCHOLIK
- Arkadiusz KRUPA - obój
W programie: J.S.Bach, G.F.Haendel
W przypadku złych warunków atmosferycznych koncert odbędzie się o godzinie 18.00 w sali Centrum Kulturalnego w Przemyślu, ul. Konarskiego 9.
Aktualna informacja pod numerami telefonów: 016 678 20 09, 502 044 498.ROMANTYCZNY ŻYWIOŁ
1.10.2008 (środa), godz. 18.00
ZPSM Sala Lustrzana, ul. Słowackiego 91- Krzysztof JABŁOŃSKI - fortepian
- Konstanty Andrzej KULKA - skrzypce
- Tomasz STRAHL - wiolonczela
W programie: F. Chopin, F.Mendelssohn-Bartholdy, J. Brahms
WIECZÓR SZKOCKI
5.10.2008 (niedziela), godz. 18.00
Towarzystwo Muzyczne, Rynek 5- Katarzyna WIWER – sopran
- Irena CZUBEK-DAVIDSON – harfa
- Lindsay DAVIDSON – dudy szkockie
W programie: Dawna i współczesna muzyka szkocka
PERŁY MINIATURY SKRZYPCOWEJ
11.10.2008 (sobota), godz. 18.00
Towarzystwo Muzyczne, Rynek 5- Piotr PŁAWNER – skrzypce
- Jacek MAKSYMIUK – fortepian
W programie m.in.: J. Brahms, J. Massenet, P. Mascani, M. de Falla
CZAS REFLEKSJI I MIŁOŚCI
12.10.2008 (niedziela), godz. 19.15
Bazylika Archikatedralna- Przemyski Chór Kameralny
- dyr. Andrzej GURAN
- Leszek SUSZYCKI – gitara
W programie: Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomółka, A.Barrios, M. Castelnuovo-Tedesco
Wstęp wolnyZADUMANY CHOPIN
19.10.2008 (niedziela), godz. 18.00
Sala Lustrzana ZPSM, ul. Słowackiego 91- Keiko KODAMA (Japonia) – fortepian
- Machiko KUSAMA (Japonia) – fortepian
- Przemyska Orkiestra Kameralna
- dyr. Piotr TARCHOLIK
W programie: Koncerty fortepianowe F. Chopina
MUZYCZNE KONTRASTY
21.10.2008 (wtorek), godz. 18.00
Towarzystwo Muzyczne, Rynek 5- Monika WILIŃSKA – TARCHOLIK - fortepian
- Piotr TARCHOLIK – skrzypce
- Aleksander TESARCZYK – klarnet
- Jacek DUMANOWSKI – altówka
- Konrad GÓRKA – wiolonczela
- Grzegorz FRANKOWSKI – kontrabas
W programie: F.Schubert, I.Strawiński, B.Bartok
CHWAŁĘ BOGU ŚPIEWAĆ
25.10.2008 (sobota), godz. 19.00
Bazylika Archikatedralna- Chór i Orkiestra ZPSM w Przemyślu,
- dyr. Antoni GURAN
- Agnieszka KOŁODZIEJCZYK - sopran
- Nina NOWAK - alt
- Jacek ŚCIBOR - tenor
W programie m. in.: Msza Gospel
Wstęp wolnyKONCERT FINAŁOWY
PRZEBOJE WIELKIEGO EKRANU26.10.2008 (niedziela), godz.18.00
Centrum Kulturalne, ul. Konarskiego 9-
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii
im. A. Malawskiego w Rzeszowie - dyr. Sławomir CHRZANOWSKI
- Stanisław JANICKI - słowo
W programie: Muzyka filmowa
Bilety - 15 zł, ulgowe - 10 zł, do nabycia przed koncertami.
Sprzedaż biletów i karnetów: Rynek 5, I piętro w godz. 10.00-12.00
Rezerwacja tel. 0695951818 w godz. 9.00 - 12.00
Karnety - 60 zł.
Karnety ulgowe - 40 zł (emeryci, młodzież, studenci).
Członkowie Towarzystwa Muzycznego - wstęp wolny.
Słowo wprowadzające:
Jolanta Nodżak – Furgała, Zofia Stopińska, Stanisław Janicki, Łukasz Rusin
Projekt zrealizowany ze środków:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
Urząd Miasta Przemyśla
Partnerzy w realizacji projektu:
Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu
Parafia św. Jana Chrzciciela
Parafia św. Józefa
Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK
Zaspół Parkowo-Pałacowy Krasiczyn
«« przewiń na początek strony
-
dodano: 2008-08-26
Wincentiada 2008
-
29 sierpnia 2008
godzina 19.00
Bazylika Archikatedralna
wstęp wolny
Koncert w wyk. Chóru Katedralnego z Paderborn i Przemyskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Thomasa Berninga.
Soliści:
Katarzyna Guran - sopran,
Olga Popowicz - alt,
Jacek Ścibor - tenor,
Lesław Żółty - bas
W programie:
C. Monteverdi - Kantata "Domino"
A. Bruckner - "Locus iste", "Os justi"
A. Bruckner - "Ave Maria"
H. Czyż - Canzona di Barocco
W. Lutosławski - Pięć Tańców Śląskich
J. Haydn - Theresienmesse (Msza Terezjańska)
Orkiestrę poprowadzi od pulpitu koncertmistrz Marcin Markowicz.
Prowadzenie koncertu - Łukasz Rusin.
«« przewiń na początek strony
-
dodano: 2008-06-17
Święto Zamku Kazimierzowskiego
-
21 czerwca, godz. 18.30
Zamek Kazimierzowski w Przemyślu
wstęp wolny
Wykonawcy:
Przemyska Orkiestra Kameralna
pod kierunkiem Piotra Tarcholika.
Program koncertu:
1. F. Janiewicz - Divertimento
2. G. Rossini - Sonata nr 1
3. G. Holst - St Paul's Suite, op 29 nr 2
Prowadzenie koncertu Łukasz Rusin.Feliks Janiewicz (1762-1848) - polski skrzypek, kompozytor, pedagog i animator życia muzycznego uznawany był za jednego z najwybitniejszych skrzypków swoich czasów. W 15 roku życia został członkiem kapeli królewskiej w Warszawie. W latach 1784-92 wiele podróżował po całej Europie, poznał Haydna (możliwe, że pobierał u niego lekcje kompozycji) i Mozarta, Nardiniego i Pugnaniego. Po tym okresie bardzo aktywnie udzielał się w największych miastach Anglii - wiele występował, organizował życie koncertowe, założył sklep z nutami i instrumentami, prowadził działalność wydawniczą.
Jako najwybitniejszy z całej grupy polskich skrzypków tamtej epoki (Jan Kleczyński, Jan Nepomucen Wański, Joachim Kaczkowski, August Fryderyk Duranowski, Stanisław Serwaczyński) bezpośrednio poprzedził pojawienie się takich gigantów polskich skrzypiec, jak Karol Lipiński i Henryk Wieniawski. Swoją stosunkowo niezbyt dużą ilościowo twórczością kompozytorską (5 koncertów skrzypcowych, Koncert fortepianowy, trochę muzyki kameralnej na smyczki, miniatury na fortepian) wpisuje się Janiewicz w stylistykę muzyki klasycznej, bardzo umiejętnie wykorzystując walory wyrazowo-brzmieniowe i możliwości techniczne skrzypiec.
Żadne źródła nie podają informacji o prawdopodobnym spotkaniu Janiewicza z Gioacchino Rossinim (1792-1868). Jeżeli jednak nie zetknęli się ze sobą miedzy październikiem 1823 r. a lipcem 1824 r, podczas pobytu tego ostatniego w Londynie, to śpiewność, melodia jako główny nośnik wyrazu i podobieństwo niektórych elementów konstrukcji architektonicznej łączące Divertimento Janiewicza z I Sonatą G-dur Rossiniego czynią to przemyskie spotkanie obu kompozytorów wielce ciekawym i tym bardziej niepowtarzalnym.
Sam Rossini miał jednak do swoich pierwszych kompozycji, powstałych w 12 roku życia, dosyć specyficzny stosunek. Napisze o nich: Sześć okropnych Sonat napisanych przeze mnie w czasie wakacji (pod Rawenną) u mojego przyjaciela i mecenasa Agostino Trossiego w najbardziej dziecięcym wieku, kiedy nie wziąłem jeszcze ani jednej lekcji akompaniamentu. Całość skomponowana i przepisana w ciągu trzech dni i wykonana pod psem... Należy przypuszczać, że nie przykładał do nich specjalnego znaczenia skoro rękopis tych cudownych i pełnych wdzięku kompozycji odnaleziono dopiero w 1939 r. (!) w Bibliotece Kongresu w Waszyngtonie.
Rossini w ciągu kolejnych 19 lat napisze 39 oper, które przyniosą mu ogromną sławę i jeszcze większe pieniądze. W 37 roku życia, w pełni sił twórczych, zaprzestanie pisania oper i skoncentruje się na ... prowadzeniu bogatego życia towarzyskiego, opowiadaniu dowcipów i przyjemnościach czerpanych z dobrego jedzenia. To 40-letnie, prawie całkowite, "milczenie" twórcze do dzisiaj stanowi trudną do wyjaśnienia tajemnicę. Kompozytor umiera mając 76 lat z poczuciem zmarnowanego życia.
Podobne problemy emocjonalne, związane bezpośrednio z tworzeniem i odbiorem własnej muzyki, miał Gustav Holst (1874-1934) - angielski kompozytor, dyrygent i pedagog. Suita St. Paul op. 29 nr 2 powstała w 1913 roku w szczęśliwym okresie życia, podczas intensywnej aktywności pedagogicznej - był wtedy m.in. dyrektorem muzyki w St. Paul's Girls School w Hammersmith. Niedługo potem Holst napisze najbardziej znane z jego twórczości i wysoko cenione "Planety".JZ
«« przewiń na początek strony
-
dodano: 2008-05-16
koncert wiosenny
-
Pierwsze wzmianki o muzyce serenadowej można spotkać już w okresie Średniowiecza. Do jej największego rozkwitu doszło w XVIII w., gdy ten rodzaj muzyki uprawiali Haydn, Boccherini, Dittersdorf i Pichl, ale dopiero muzyczny geniusz Wolfganga Amadeusza Mozarta sprawił, że serenady, divertimenta i kasacje nabrały niepospolitego piękna, świeżości i wdzięku.
Do dzisiaj nie wiadomo na jaką obsadę Mozart napisał (w 1772 r.) 3 Divertimenti KV 136, 137 i 138 - na kwartet smyczkowy, kwintet solistów czy może smyczkową orkiestrę kameralną?! Nie ma jednak żadnych wątpliwości, że są to prawdziwe muzyczne perełki - choć niepozornych rozmiarów, to obfitują w urocze melodie i są bardzo pomysłowe. 3-częściowe Divertimento B-dur KV 137 stanowi kwintesencję "kunsztownej pomysłowości i przystępnej kunsztowności" muzyki genialnego klasyka.
Serenada cieszyła się też powodzeniem przez całe następne stulecie i na początku XX wieku. Wprawdzie rzadziej już grywana (czy śpiewana) w ogrodzie czy domowym zaciszu - bo "przeniosła się" do sal koncertowych - to jednak zachowała swoje najbardziej istotne cechy: lekkość, wdzięk, urok i polot. Serenady pisali m.in. Beethoven, Hummel, Schubert, Brahms, Dworak, Wolf, Elgar, Sibelius, Suk i R.Strauss.
W bezpośrednim kontakcie był człowiekiem bardzo zamkniętym, skrytym i nieśmiałym, z wyraźnymi skłonnościami do depresji. "Otwierał się" w korespondencji (zachowało się około 5000 jego listów) i w muzyce. Do przyjaciela napisał: Komponuję, tzn. wyrażam swoje nastroje i uczucia językiem muzyki. Więc naturalnie, jak każdy, kto ma coś do powiedzenia lub rości sobie pretensje do powiedzenia czegoś, potrzebuję ludzi, którzy by mnie słuchali - a im więcej słuchają, tym większą mi to sprawia przyjemność. Trudno dzisiaj uwierzyć w to, że tę sztukę w XIX wieku nazywano "śmierdzącą muzyką", a jej twórcę, już nieco później, określano mianem "muzycznego ekshibicjonisty". Piotr Czajkowski swoją Serenadą na orkiestrę smyczkową op. 48 (z 1880 r.) złożył, w pewnym sensie, hołd Mozartowi. O części pierwszej sam napisze: jest to umyślne naśladowanie jego maniery i byłbym szczęśliwy, gdyby uznano, że nie jestem zbyt daleki od słynnego wzoru. Część drugą, Walca, petersburska publiczność wymogła jako bis podczas prawykonania dzieła 18 października 1881 roku. Po prostej i melodyjnej Elegii następuje Finał z motywem buriackiej pieśni "A kak na ługu, ługu".
Jeden z największych melodystów w dziejach muzyki, mistrz harmonii, wzorcowej instrumentacji bazującej na przejrzystości faktury i klarownym brzmieniu o swojej Serenadzie powie, że nie jest całkiem pozbawiona wartości i że odczuwa ją całym sercem. Bezpośredniość wyrazu i liryzm są najwyraźniejszymi cechami tej przepięknej kompozycji.
W podobnym tonie można mówić o Rondzie A-dur na skrzypce i i smyczki D 438 Franciszka Schuberta.JZ
Towarzystwo Muzyczne w Przemyślu
Centrum Kulturalne w Przemyślu
Urząd Miejski w Przemyślu
zapraszają na
KONCERT WIOSENNY
wykonawcy
PRZEMYSKA ORKIESTRA KAMERALNA
Andrzej Guran – dyrektor artystyczny
Piotr Tarcholik
skrzypce/dyrygent
W programie:
W. A. Mozart – Divertimento B – dur, KV 137
F. Schubert – Rondo A – dur na skrzypce i orkiestrę smyczkową
P. Czajkowski – Serenada na smyczki
25. maja 2008 r., godz. 19.00
Kościół Ks. Salezjanów w Przemyślu
Wstęp wolny -
-
«« przewiń na początek strony
strona główna