dodano: 2008-06-17 Święto Zamku Kazimierzowskiego

21 czerwca, godz. 18.30
Zamek Kazimierzowski w Przemyślu
wstęp wolny


Wykonawcy:

Przemyska Orkiestra Kameralna
pod kierunkiem Piotra Tarcholika.


Program koncertu:

1. F. Janiewicz - Divertimento
2. G. Rossini - Sonata nr 1
3. G. Holst - St Paul's Suite, op 29 nr 2

Prowadzenie koncertu Łukasz Rusin.

 

 Feliks Janiewicz (1762-1848) - polski skrzypek, kompozytor, pedagog i animator życia muzycznego uznawany był za jednego z najwybitniejszych skrzypków swoich czasów. W 15 roku życia został członkiem kapeli królewskiej w Warszawie. W latach 1784-92 wiele podróżował po całej Europie, poznał Haydna (możliwe, że pobierał u niego lekcje kompozycji) i Mozarta, Nardiniego i Pugnaniego. Po tym okresie bardzo aktywnie udzielał się w największych miastach Anglii - wiele występował, organizował życie koncertowe, założył sklep z nutami i instrumentami, prowadził działalność wydawniczą.
    Jako najwybitniejszy z całej grupy polskich skrzypków tamtej epoki (Jan Kleczyński, Jan Nepomucen Wański, Joachim Kaczkowski, August Fryderyk Duranowski, Stanisław Serwaczyński) bezpośrednio poprzedził pojawienie się takich gigantów polskich skrzypiec, jak Karol Lipiński i Henryk Wieniawski. Swoją stosunkowo niezbyt dużą ilościowo twórczością kompozytorską (5 koncertów skrzypcowych, Koncert fortepianowy, trochę muzyki kameralnej na smyczki, miniatury na fortepian) wpisuje się Janiewicz w stylistykę muzyki klasycznej, bardzo umiejętnie wykorzystując walory wyrazowo-brzmieniowe i możliwości techniczne skrzypiec.
    Żadne źródła nie podają informacji o prawdopodobnym spotkaniu Janiewicza z Gioacchino Rossinim (1792-1868). Jeżeli jednak nie zetknęli się ze sobą miedzy październikiem 1823 r. a lipcem 1824 r, podczas pobytu tego ostatniego w Londynie, to śpiewność, melodia jako główny nośnik wyrazu i podobieństwo niektórych elementów konstrukcji architektonicznej łączące Divertimento Janiewicza z I Sonatą G-dur Rossiniego czynią to przemyskie spotkanie obu kompozytorów wielce ciekawym i tym bardziej niepowtarzalnym.
    Sam Rossini miał jednak do swoich pierwszych kompozycji, powstałych w 12 roku życia, dosyć specyficzny stosunek. Napisze o nich: Sześć okropnych Sonat napisanych przeze mnie w czasie wakacji (pod Rawenną) u mojego przyjaciela i mecenasa Agostino Trossiego w najbardziej dziecięcym wieku, kiedy nie wziąłem jeszcze ani jednej lekcji akompaniamentu. Całość skomponowana i przepisana w ciągu trzech dni i wykonana pod psem... Należy przypuszczać, że nie przykładał do nich specjalnego znaczenia skoro rękopis tych cudownych i pełnych wdzięku kompozycji odnaleziono dopiero w 1939 r. (!) w Bibliotece Kongresu w Waszyngtonie.
    Rossini w ciągu kolejnych 19 lat napisze 39 oper, które przyniosą mu ogromną sławę i jeszcze większe pieniądze. W 37 roku życia, w pełni sił twórczych, zaprzestanie pisania oper i skoncentruje się na ... prowadzeniu bogatego życia towarzyskiego, opowiadaniu dowcipów i przyjemnościach czerpanych z dobrego jedzenia. To 40-letnie, prawie całkowite, "milczenie" twórcze do dzisiaj stanowi trudną do wyjaśnienia tajemnicę. Kompozytor umiera mając 76 lat z poczuciem zmarnowanego życia.
    Podobne problemy emocjonalne, związane bezpośrednio z tworzeniem i odbiorem własnej muzyki, miał Gustav Holst (1874-1934) - angielski kompozytor, dyrygent i pedagog. Suita St. Paul op. 29 nr 2 powstała w 1913 roku w szczęśliwym okresie życia, podczas intensywnej aktywności pedagogicznej - był wtedy m.in. dyrektorem muzyki w St. Paul's Girls School w Hammersmith. Niedługo potem Holst napisze najbardziej znane z jego twórczości i wysoko cenione "Planety".

JZ





dodano: 2008-05-16 koncert wiosenny

Pierwsze wzmianki o muzyce serenadowej można spotkać już w okresie Średniowiecza. Do jej największego rozkwitu doszło w XVIII w., gdy ten rodzaj muzyki uprawiali Haydn, Boccherini, Dittersdorf i Pichl, ale dopiero muzyczny geniusz Wolfganga Amadeusza Mozarta sprawił, że serenady, divertimenta i kasacje nabrały niepospolitego piękna, świeżości i wdzięku.
Do dzisiaj nie wiadomo na jaką obsadę Mozart napisał (w 1772 r.) 3 Divertimenti KV 136, 137 i 138 - na kwartet smyczkowy, kwintet solistów czy może smyczkową orkiestrę kameralną?! Nie ma jednak żadnych wątpliwości, że są to prawdziwe muzyczne perełki - choć niepozornych rozmiarów, to obfitują w urocze melodie i są bardzo pomysłowe. 3-częściowe Divertimento B-dur KV 137 stanowi kwintesencję "kunsztownej pomysłowości i przystępnej kunsztowności" muzyki genialnego klasyka.

    Serenada cieszyła się też powodzeniem przez całe następne stulecie i na początku XX wieku. Wprawdzie rzadziej już grywana (czy śpiewana) w ogrodzie czy domowym zaciszu - bo "przeniosła się" do sal koncertowych - to jednak zachowała swoje najbardziej istotne cechy: lekkość, wdzięk, urok i polot. Serenady pisali m.in. Beethoven, Hummel, Schubert, Brahms, Dworak, Wolf, Elgar, Sibelius, Suk i R.Strauss.

    W bezpośrednim kontakcie był człowiekiem bardzo zamkniętym, skrytym i nieśmiałym, z wyraźnymi skłonnościami do depresji. "Otwierał się" w korespondencji (zachowało się około 5000 jego listów) i w muzyce. Do przyjaciela napisał: Komponuję, tzn. wyrażam swoje nastroje i uczucia językiem muzyki. Więc naturalnie, jak każdy, kto ma coś do powiedzenia lub rości sobie pretensje do powiedzenia czegoś, potrzebuję ludzi, którzy by mnie słuchali - a im więcej słuchają, tym większą mi to sprawia przyjemność. Trudno dzisiaj uwierzyć w to, że tę sztukę w XIX wieku nazywano "śmierdzącą muzyką", a jej twórcę, już nieco później, określano mianem "muzycznego ekshibicjonisty". Piotr Czajkowski swoją Serenadą na orkiestrę smyczkową op. 48 (z 1880 r.) złożył, w pewnym sensie, hołd Mozartowi. O części pierwszej sam napisze: jest to umyślne naśladowanie jego maniery i byłbym szczęśliwy, gdyby uznano, że nie jestem zbyt daleki od słynnego wzoru. Część drugą, Walca, petersburska publiczność wymogła jako bis podczas prawykonania dzieła 18 października 1881 roku. Po prostej i melodyjnej Elegii następuje Finał z motywem buriackiej pieśni "A kak na ługu, ługu".
Jeden z największych melodystów w dziejach muzyki, mistrz harmonii, wzorcowej instrumentacji bazującej na przejrzystości faktury i klarownym brzmieniu o swojej Serenadzie powie, że nie jest całkiem pozbawiona wartości i że odczuwa ją całym sercem. Bezpośredniość wyrazu i liryzm są najwyraźniejszymi cechami tej przepięknej kompozycji.
    W podobnym tonie można mówić o Rondzie A-dur na skrzypce i i smyczki D 438 Franciszka Schuberta.

JZ

Towarzystwo Muzyczne w Przemyślu
Centrum Kulturalne w Przemyślu
Urząd Miejski w Przemyślu

zapraszają na

KONCERT WIOSENNY
wykonawcy


PRZEMYSKA ORKIESTRA KAMERALNA
Andrzej Guran – dyrektor artystyczny

Piotr Tarcholik
skrzypce/dyrygent




W programie:
W. A. Mozart – Divertimento B – dur, KV 137
F. Schubert – Rondo A – dur na skrzypce i orkiestrę smyczkową
P. Czajkowski – Serenada na smyczki


25. maja 2008 r., godz. 19.00
Kościół Ks. Salezjanów w Przemyślu

Wstęp wolny





dodano: 2008-04-11 Wiosenne Kursy Mistrzowskie

Szanowni Państwo, już po raz trzeci będziecie mieli wyjątkową okazję uczestnictwa w Wiosennych Kursach Mistrzowskich w Przemyślu. W zamyśle organizatorów imprezę tę zaplanowano jako okazję do szczególnego spotkania mistrza i ucznia.
Celem nadrzędnym imprezy jest pogłębianie zrozumienia i przeżywania muzyki, jak również dokonalenie warsztatu, dlatego wykładowcami kursu są najwybitniejsi polscy i zagraniczni pedagodzy.
Dodatkową atrakcją będą z pewnością koncerty towarzyszące kursom, których wykonawcami będą wykładowcy, uczestnicy kursu i Przemyska Orkiestra Kameralna.



Zajęcia będą prowadzone w następujących klasach:

 

 

 

  • Marcin Baranowski - skrzypce,
  •  

     

     

     

     

     

  • Bartosz Bryła - skrzypce,
  •  

     

     

     

     

     

  • Piotr Tarcholik - skrzypce,
  •  

     

     

     

     

     

  • Piotr Reichert - altówka, kameralistyka,
  •  

     

     

     

     

     

  • Tomasz Strahl - wiolonczela,
  •  

     

     

     

     

     

  • Dominik Połoński - wiolonczela, kameralistyka,
  •  

     

     

     

     

     

  • Mariola Cieniawa - fortepian,
  •  

     

     

     

     

     

  • Władimir Zubicki - akordeon,
  •  

     

     

     

     

     

  • akompaniator Monika Wilińska-Tarcholik,
  •  

     

     

     

     

     

  • akompaniator Agata Lichoś-Trukszyn,
  •  

     

     

     

     

     

  • akompaniator Michał Dziad.




  • Szczegółowy plan koncertów i imprez towarzyszących kursom.


    13 kwietnia

    godz. 18.00 Koncert Inauguracyjny w wykonaniu Wykładowców kursu z towarzyszeniem Przemyskiej Orkiestry Kameralnej - Centrum Kulturalne

    15 - 17 kwietnia

    całodzienny kiermasz akcesoriów muzycznych Małgorzata Pawlikowska - ZPSM www.pawlikowscy.com.pl

    15 kwietnia

    godz. 10.00 - 18.00 Wystawa instrumentów lutniczych Pracowni Lutniczej Joanny Plęs i Tomasza Linki - ZPSM violinmaker.pl

    godz. 12.00 Seminarium wiolonczelowe z dr Dominikiem Połońskim - PSM w Przeworsku

    16 kwietnia

    godz. 11.00 Wykład z fizjoterapeutką na temat najczęstszych dolegliwości kręgosłupa wynikających ze specyficznej postawy muzyka

    17 kwietnia

    godz. 10.00 Seminarium skrzypcowe z prof. M. Baranowskim - ZPSM w Przemyślu

    godz. 18.00 - Koncert kameralny w wykonaniu wykładowców kursu - Towarzystwo Muzyczne

    18 kwietnia

    godz. 18.00 - Audycja muzyczna w wykonaniu uczestników kursów - Towarzystwo Muzyczne

    19 kwietnia

    godz. 18.00 - Koncert Finałowy z udziałem uczestników kursu - Centrum Kulturalne


    Koncerty

    Koncert Inauguracyjny
    w wykonaniu wykładowców kursu:

    Bartosz Bryła - skrzypce
    Piotr Tarcholik - skrzypce
    Konrad Górka - wiolonczela
    Władimir Zubicki - akordeon
    Wojciech Majchrowicz - fortepian
    Przemyska Orkiestra Kameralna

    J. S. Bach - Koncert skrzypcowy E - dur
    W. Zubicki - Express Tango



    13 kwietnia 2008r. godz. 18.00,
    Centrum Kulturalne
    sala widowiskowa

    bilety w cenie 15zł (przedsprzedaż 10zł), zorganizowane grupy powyżej 15 osób 5zł do nabycia w CK


    Koncert Kameralny

    w wykonaniu wykładowców kursu:
    Mariola Cieniawa - fortepian
    Monika Wilińska-Tarcholik – fortepian
    Bartosz Bryła - skrzypce
    Piotr Tarcholik - skrzypce
    Piotr Reichert - altówka
    Tomasz Strahl - wiolonczela


    F. Mendelssohn-Bartholdy - Trio fortepianowe d - moll op.49
    R. Schumann - Kwintet fortepianowy Es - dur p.44


    17 kwietnia 2008r. godz. 18.00,
    Towarzystwo Muzyczne sala koncertowa
    wstęp wolny


    Koncert Kameralny

    w wykonaniu uczestników kursu
    18 kwietnia 2008r. godz.18.00,
    Towarzystwo Muzyczne sala koncertowa
    wstęp wolny


    Koncert Finałowy

    w wykonaniu uczestników kursu z towarzyszeniem
    Przemyskiej Orkiestry Kameralnej
    19 kwietnia 2008r. godz. 18.00,
    Centrum Kulturalne
    sala widowiskowa


    bilety w cenie 10zł (przedsprzedaż 5zł), zorganizowane grupy powyżej 15 osób 5zł do nabycia w CK


    PROJEKT FINANSOWANY ZE ŚRODKÓW URZĘDU MARSZAŁKOWSKIEGO WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

    organizatorzy
    Towarzystwo Muzyczne w Przemyślu
    Centrum Kulturalne w Przemyślu
    Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu

    współorganizatorzy
    Przemyska Orkiestra Kameralna
    Urząd Miejski w Przemyślu

    partnerzy
    Restauracja Karpacka
    Cukiernia Fiore
    CK Stroiciel Fortepianów i Pianin
    Hotel Gromada
    Przemyśl 24
    Polskie Radio Rzeszów
    Życie Podkarpackie
    TVP Rzeszów

     

     





    dodano: 2008-03-13 Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu

    Urząd Miejski w Przemyślu i Towarzystwo Muzyczne w Przemyślu

    zapraszają na

    koncert

    Józef Haydn

    Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu


    wykonawcy

    Przemyska Orkiestra Kameralna

    Przemyski Chór Kameralny

    Utwór jest rozważaniem i kontemplacją Męki Chrystusa na Krzyżu,
    napisany z przeznaczeniem do wykonywania w Wielki Piątek


    Wielki Piątek (21 marca 2008r.), godz. 16.00

    Kościół xx. Salezjanów w Przemyślu


    wstęp wolny





    dodano: 2008-02-11 Koncert Walentynkowy

    Przemyska Orkiestra Kameralna

    Andrzej Guran - dyrektor artystyczny

    Piotr Tarcholik - skrzypce/dyrygent

    Arkadiusz Krupa - obój

    Wojciech Majchrowicz - fortepian

    w programie

    muzyka dla zakochanych

    Adam Marjański - słowo wprowadzające




    17 lutego 2008r. godz. 18.00

    Centrum Kulturalne w Przemyślu


    Bilety w kasie CK: 15zł, ulgowe dla młodzieży 10zł.
    Przedsprzedaż do dnia 15.02.2008r. - 13zł.


    Dla uczestników koncertu - upominki ufundowane przez AVON Cosmetics Polska Sp. z o. o.





    dodano: 2008-01-28 Koncert kolęd i pastorałek

    2 lutego (sobota), godz. 17.30
    Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP w Żurawicy



    Koncert Kolęd i Pastorałek

    w wykonaniu
    Przemyskiego Chóru Kameralnego
    pod dyr. Andrzeja Gurana
    z towarzyszeniem
    Przemyskiego Kwartetu Smyczkowego w składzie:

    Magdalena Betleja - skrzypce I
    Małgorzata Kopańska - skrzypce II
    Renata Witkowska - altówka
    Magdalena Jarosz - wiolonczela


    Wstęp wolny, serdecznie zapraszamy





    dodano: 2008-01-20 Koncert Karnawałowy

    Trwa próba przed dzisiejszym koncertem. Na scenie, oprócz Przemyskiej Orkiestry Kameralnej wystąpią nauczyciele i uczniowie Szkoły Tańca A-Z.





    dodano: 2008-01-09 Koncert Karnawałowy

    20 stycznia 2008r.

    godz 18.00

    Centrum Kulturalne w Przemyślu


    Koncert Karnawałowy

    Przemyska Orkiestra Kameralna

    Piotr Tarcholik - skrzypce, dyrygent



    w programie: J.Strauss, S.Joplin, J.Gade, J.Bock, V.Monti



    bilety w cenie 10zł do nabycia w kasie Centrum Kulturalnego w Przemyślu, ul. Konarskiego 9





    dodano: 2007-11-18 Jazz Bezz...

    9 grudnia 2007 - niedziela - godz. 18.00 - Centrum Kulturalne w Przemyślu, ul Konarskiego 9
    Koncert finałowy VII Polsko - Ukraińskiego Festiwalu Jazzowego "Jazz Bez...".
    Wykonawcy:
    Przemyska Orkiestra Kameralna
    Piotr Tarcholik - skrzypce/dyrygent
    Karol Szymanowski - wibrafon

    W programie aranżacje jazzowe na wibrafon i orkiestrę smyczkową.

    Bilety w cenie 10 zł, do nabycia w kasie Centrum Kulturalnego w Przemyślu.

    Szczegółowy program festiwalu organizowanego przez Centrum Kulturalne w Przemyślu na stronie www.ck.przemysl.pl





    dodano: 2007-11-18 XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Akordeonowej

    Tegoroczna, szesnasta już edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Akordeonowej odbędzie się w dniach 5 - 8 grudnia 2007 r. w Przemyślu. Jak co roku wszystkie koncerty i sam konkurs odbywać się będą w Sali Lustrzanej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu oraz w Sali Koncertowej Zamku Kazimierzowskiego i Centrum Kulturalnego.

    Głównym organizatorem festiwalu jest Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu.
    Dyrektorem festiwalu jest Dariusz Baszak - wicedyrektor ZPSM w Przemyślu.
    Towarzystwo Muzyczne w Przemyślu jest współorganizatorem przedsięwzięcia. Szczegóły imprezy oraz pełny program koncertów znajduje się na stronie www.akordeon.org.pl

    8 grudnia 2007r., o godz. 18.00 w Centrum Kulturalnym w Przemyślu, ul. Konarskiego 9 odbędzie się Koncert Laureatów Konkursu i Koncert Finałowy.

    wykonawcy:
    Przemyska Orkiestra Kameralna
    Vladimir Runczak - dyrygent
    soliści:
    Wladimir Zubitski - akordeon
    Piotr Tarcholik - skrzypce
    Konrad Górka - wiolonczela
    Wojciech Majchrowicz - fortepian


    W programie: W. Zubitski "Express Tango" oraz H. M. Górecki "Trzy utwory w dawnym stylu".
    Bilety w cenie 10 zł. do nabycia przed koncertem.






    strona główna